Välkomna till Bkk- Karlskronas blogg! Här kommer ni följa vad som händer på läger vi arrangerar och hur det går på tävlingar och mycket annat.

måndag 1 juli 2013

Läger Tönsberg 22-25/6 -13

I förra veckan var jag (Simone) och Nicklas Krona på läger i vårt kära grannland Norge. Jag hade ju turen att vara här i Norge redan eftersom jag arbetar här medans Nicklas inte hade samma tur och alltså fick köra upp hit. Men fram kom han och dagen efter var det dags för läger. Vi var över 160 deltagare och svartbältesgruppen var den största som hade över 60 deltagare.
Dagen började med att jag var lite väl optimistisk till avståndet till Tönsberg från Sandvika, men fram hann vi och i tid med dessutom! Därefter började 3 timmars stenhård träning! Första passet hade vi med sensei Kawasoe som hade ett hårt pass med grundtekniker och lite kumite. Han hade många kloka saker att säga och som alltid fick man sig en tankeställare. Det såg så simpelt ut när han visade, men att göra själv är en helt annan historia. Explosivitet och höftarbete var i stort fokus! Pass nummer två var med Sensei Naito där vi istället tränade hjärnkontoret med långa långa kion-serier. Efter att ha visat en gång så skulle vi ge oss på att försöka själva. Efter en del huvudvärk och frustration så gick det sedan bättre.
På kvällen var vi på den traditionella karatefesten där alla var välkomna och åt god mat med underbart sällskap. Dag 1 kunde inte slutat på ett bättre sätt!
Från vänster, Sensei Poh Lim, Simone Wiss, Nicklas Krona
Sensei Kawasoe, Sensei Naito & Sensei Taylor
Dag två var det dags att träna för Sensei Naito som tränade mycket kumite, en lång kumite serie där man skulle förflytta sig åt både det ena och det andra hållet. Mycket intressant och lärorikt! Väldigt bra tankar och förklaringar på förflyttningar och tajming. Andra passet dag två hölls av Sensei Poh Lim som fokuserade på att hitta rätt position med höfterna. Han hade en mycket bra övning där man slog med både händerna samtidigt eftersom det då var omöjligt att ha höften fel. Han avslutade sedan med en egengjord kata som var grymt jobbig!
Efter två tunga dagars jobbig träning var det tyvärr dags för Nicklas att bege sig hemåt men det hindrade inte mig från att kämpa på i två dagar till. Dag nummer tre bestod av ännu ett pass av Sensei Kawasoe där vi fokuserade på kumiteserier med instep av olika slag. Mycket givande eftersom jag själv inte känner mig så hemma just i det. Därefter körde vi empi så det stod härliga till! Pass nummer två dag tre hölls av Sensei Naito som ännu en gång sprudlade med fantasi och de längsta kionserier jag varit med om! Efter det blev det tuff träning i Kanku sho. Det blev även diskussioner angående skillnader i katas och varför vi gör olika. Alltid spännande att höra andras förklaringar på saker och ting.
Sen var det dags för den sista dagen på lägret sorgligt nog. Sensei Taylor höll i näst sista passet där han kom med ännu fler bra kumiteserier där fokus var på att försöka att inte spänna sig i onödan vilket inte alltid är så lätt, och sen blev det tuff träning med Bassai Sho. Ett härligt pass och en härlig start på dagen.
Det allra sista passet på lägret var ett gemensamt pass med alla deltagare i alla grader vilket var himla trevligt! Kluriga vändningar men med grundtekniker som alla klarade av ledde till ett riktigt roligt sista pass!

Jag säger bara det (och är ganska övertygad om att Nicklas Krona håller med mig om detta) att om ni får chansen att åka på detta lägret nästa år eller något liknande någon annanstans så gör det! Det är otroligt inspirerande och lärorikt och ni kommer garanterat inte ångra er! Jag håller alla tummar och tår för att jag ska kunna åka igen nästa år! Vem hänger med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar